Maukie - the virtual cat

sobota, 14 listopada 2009

O pamięci któranie chce


pamięć jest naszym życiem

Musimy zacząć tracić pamięć, nawet tylko stopniowo i nieznacznie, by zdać sobie sprawę, że pamięć stanowi nasze życie. (…) Pamięć jest naszym spoiwem, powodem istnienia, wrażliwością, nawet naszym działaniem. Bez niej jesteśmy niczym.(…). Mogę jedynie czekać na całkowitą amnezję, taką, która wymazuje całe życie, tak jak to się stało w przypadku mojej matki.
Mówił Luis Bunuel.
Nie wiem, dlaczego powiedział coś tak dramatycznego, nie wiem, dlaczego czekał na całkowitą amnezję, przepisałam ten cytat z opowieści Olivera Sacksa o mężyczyźnie bez wielu lat pamięci wstecznej i bez paru nawet minut pamięci świeżej. Zapominał w ciągu sekund, co się do niego mówiło.
Jak żyje człowiek tak całkowicie zagubiony, tak zupełnie pozbawiony poczucia czasu i jakiejkolwiek ciągłości przeżyć? Jak można żyć w świecie wyizolowanych, pojedynczych wrażeń? Jak można w dodatku tak zupełnie nie zdawać sobie sprawy z tej utraty siebie? Można, mówi Oliver Sacks, ponieważ w tym stanienie ma kto tego wiedzieć.
“Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem” – Oliver Sacks

5 komentarzy:

airborne pisze...

Pamięć jest naszym życiem ?

Anonimowy pisze...

Nie jestem rozeźlona, ciężko mnie zdenerwować chyba;)A może to kwestia, że dzisiaj kolorowa zabawa przede mna;)) A spory wieść najlepiej oko w oko wtedy łatwiej sobie wszystko wyjasnić.
A czemu cenię Hołownię, ech, bo On ma takie ładne ślepka a ja baba co na męskie wdzięki ślepa nijak nie pozostaje:) Wielka Buźka, relację dołączę jak do świadomości i przytomności powrócę:D:D:D:D

airborne pisze...

A jednak, było silne uderzenie, zakończone po żołniersku szorstko.
Czekam i drżę ;)))

Anonimowy pisze...

czytałam tę książkę w obszernych fragmentach na necie. polecam!
a swoją drogą zbyt dobra pamięć przeszkadza, zwłaszcza jeśli pamięta się złe rzeczy :-)

airborne pisze...

Dobra pamięć to nasz wróg najlepsza wybiórcza. Mam taką, pamiętam tylko radosne zdarzenia :)))